Pozyskiwanie funduszy unijnych jest kluczowym elementem strategii rozwoju wielu przedsiębiorstw, szczególnie tych, które pragną realizować innowacyjne projekty. Jednak zmieniające się regulacje unijne, w tym dotyczące amortyzacji, wymagają od firm ciągłego dostosowywania się do nowych wytycznych.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) ogłosiły nowe wytyczne dotyczące finansowania linii pilotażowych w projektach badawczo-rozwojowych (B+R) w ramach ścieżki SMART. Największe kontrowersje budzi zmiana zasad dotyczących kwalifikowalności wydatków na linie pilotażowe, zwłaszcza w kontekście amortyzacji. Nowe wytyczne wprowadziły istotne ograniczenia, które budzą obawy w środowisku przedsiębiorców i naukowców.
Zgodnie z nowymi wytycznymi, linia pilotażowa jest definiowana jako skalowalny model produkcji mający na celu testowanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych przed ich pełnym wdrożeniem. Obejmuje ona wszystkie elementy procesu produkcyjnego, które można przetestować na mniejszą skalę.
Jednym z najważniejszych i najbardziej kontrowersyjnych aspektów nowych wytycznych jest zmiana zasad dotyczących kwalifikowalności wydatków na amortyzację linii pilotażowych. Oto kluczowe zmiany:
- Skrócenie okresu amortyzacji
Nowe wytyczne wprowadzają ograniczenia dotyczące okresu, w jakim amortyzacja może być uznana za kwalifikowalny wydatek. Okres ten został znacząco skrócony, co oznacza, że przedsiębiorstwa będą mogły uzyskać wsparcie tylko na krótszy czas użytkowania linii pilotażowej. To ograniczenie może wpłynąć na rentowność projektów wymagających dłuższego okresu testowania i doskonalenia technologii.
- Wyłącznie amortyzacja jako koszt kwalifikowalny
Całkowity wydatek na zakup lub budowę linii pilotażowej nie może być uznany za koszt kwalifikowalny. Jedynym kwalifikowalnym wydatkiem jest odpis amortyzacyjny, czyli stopniowe rozliczanie kosztu linii pilotażowej w czasie. To oznacza, że przedsiębiorstwa nie mogą uzyskać dofinansowania na pokrycie pełnych kosztów inwestycji na początku projektu, co może znacząco obciążyć ich budżety.
Jakie są reakcje potencjalnych Beneficjentów?
Przedsiębiorcy wyrażają obawy, że nowe wytyczne mogą znacząco utrudnić realizację projektów badawczo-rozwojowych. Skrócenie okresu amortyzacji oraz ograniczenie wydatków kwalifikowalnych do odpisów amortyzacyjnych oznacza, że firmy muszą samodzielnie pokryć znaczną część kosztów inwestycji. Dla wielu firm, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw, może to być bariera nie do pokonania.
Ograniczenia te mogą negatywnie wpłynąć na projekty długoterminowe, które wymagają dłuższego okresu testowania. Przedsiębiorstwa, które nie będą w stanie uzyskać pełnego finansowania na początku projektu, mogą zrezygnować z ambitnych i innowacyjnych przedsięwzięć, co w dłuższej perspektywie może spowolnić rozwój technologiczny.
Ograniczenia w kwalifikowalności wydatków mogą zniechęcić przedsiębiorstwa do inwestowania w linie pilotażowe. Firmy mogą obawiać się, że nie będą w stanie odzyskać kosztów związanych z długoterminowym testowaniem i doskonaleniem nowych technologii, co może prowadzić do zmniejszenia liczby realizowanych projektów badawczo-rozwojowych.
Zmiany mogą również wpłynąć na tempo wdrażania nowych technologii w polskim przemyśle. Ograniczenia finansowe mogą spowolnić procesy innowacyjne, co z kolei może obniżyć konkurencyjność polskich przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym.
Nowe wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na amortyzację linii pilotażowych ogłoszone przez PARP i NCBiR wywołały kontrowersje wśród przedsiębiorców i naukowców. Choć zmiany te mają na celu zwiększenie efektywności wykorzystania środków publicznych, to mogą one utrudnić realizację innowacyjnych projektów badawczo-rozwojowych. Przedsiębiorstwa obawiają się, że restrykcyjne kryteria i skrócony okres amortyzacji mogą negatywnie wpłynąć na ich zdolność do testowania i wdrażania nowych technologii, co w dłuższej perspektywie może zaszkodzić rozwojowi innowacji w Polsce.
Nowości ze świata biznesu
13 lutego, 2025
Zmiany w Mapie Pomocy Regionalnej
Zmiany w Mapie Pomocy Regionalnej od 2025 roku – co czeka przedsiębiorców? Mapa Pomocy Regionalnej to kluczowy dokument…
20 listopada, 2024
Ulga na robotyzację
Ulga na robotyzację, wprowadzona w Polsce z początkiem 2022 roku, stanowi istotne wsparcie dla przedsiębiorstw dążących…
28 października, 2024
Przemysł 4.0 – automatyzacja, robotyzacja i cyfryzacja jako motor rozwoju nowoczesnych przedsiębiorstw
Przemysł 4.0 to koncepcja zintegrowanego ekosystemu technologicznego, który obejmuje automatyzację, robotyzację i…
2 października, 2024
Kredyt ekologiczny dla firm
Firmy, które planują wdrożyć proekologiczne rozwiązania, mają obecnie możliwość skorzystania z kredytu…
26 września, 2024
Fundusze Europejskie 2021-2027 – kompleksowe wsparcie internacjonalizacji MŚP
W ramach perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027, polskie przedsiębiorstwa mogą…
16 września, 2024
Ulga B+R – szansa na zwiększenie inwestycji w innowacje
Współczesne firmy, które pragną utrzymać się na rynku, muszą stale inwestować w innowacje i rozwój. Odpowiedzią na…
20 sierpnia, 2024
10 głównych błędów przy rozliczaniu dotacji unijnych i jak ich uniknąć
Rozliczanie dotacji unijnych to złożony proces, który wymaga skrupulatności, dokładności oraz doskonałej znajomości…
13 sierpnia, 2024
Ekoinnowacje w dotacjach unijnych – klucz do zrównoważonego rozwoju
Ekoinnowacje to obszar, który zyskuje na znaczeniu w kontekście globalnych działań na rzecz ochrony środowiska i…
23 lipca, 2024
Działalność badawczo-rozwojowa w IT: Definicja, kwalifikacja i praktyczne zastosowanie
Działalność badawczo-rozwojowa (B+R) jest kluczowym elementem rozwoju technologii informatycznych, które dynamicznie…
17 lipca, 2024
Obowiązki informacyjne i promocyjne w projektach unijnych z perspektywy 2021-2027
Obowiązki informacyjne i promocyjne w projektach unijnych są regulowane przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i…